این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

:: فراخوان دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه های عمومی: خدمات برای کسب و کارهای کوچک



با تغییرات جوامع، توجه به توسعه اقتصادی، به ویژه کسب و کارهای کوچک، بسیار حائز اهمیت است. کتابخانه های عمومی با گستره فعالیت محلی می توانند نقش پررنگی در توسعه کسب و کارهای محلی  و کوچک داشته باشند، چراکه هیچ مرکزی به اندازه کتابخانه های عمومی نمی تواند شناخت خوبی از وضعیت محیط و منطقه خود داشته باشد. این مراکز با امکاناتی همچون، منابع، فضا، تجهیزات و ... می توانند به خوبی از کسانی کسب و کاری كوچك دارند، حمایت کنند.

حمایت از صاحبان مشاغل کوچک، برای جوامع محلی امری ضروری است. با کمک کتابخانه ها، صاحبان مشاغل کوچک می توانند حمایت مورد نیاز برای کسب سود و تأمین نیازهای خانواده خود را پیدا کنند و جوامع محلی نیز با داشتن فعالیت های تجاری و اقتصادی به سودآوری می رسند. به عنوان مثال كتابخانه‌ها مي‌توانند ميز يا روزي را در كتابخانه مشخص كنند تا صاحبان مشاغل به عرضه مالاهاي خود بپردازند يا مثلا بعضي از كتابخانه‌ها اتاق‌ها يا فضاهاي بلا استفاده‌اي را دارند كه مي‌توانند آن را در اختيار كسب‌و كارهاي كوچك قرار دهند و ... کتابخانه های عمومی نقش مهمی در آموزش و توانمند سازی افراد دارند؛ ایجاد، توسعه و حفظ کسب و کارهای محلی، نیازمند اتصال متقاضیان به حرفه مندان و منابع مورد نیاز است و کتابخانه‌ها می‌توانند مانند پلی عمل کنند و نقش اثرگذاری در این زمینه داشته‌باشند. مثلا يكي از كتابداران با هماهنگي با يكي از كارآفرينان منطقه، آموزش خياطي در كتابخانه گذاشته است و به اين وسيله مشكل بيكاري در روستا را تا حدودي حل كرده است. اطلاع‌رساني يكي ديگر از وظايف كتابخانه‌ها اطلاع‌رساني‌ست. كتابخانه‌ها مي‌توانند اطلاعات مورد نياز كسب‌ و كارها در اختيار حرفه‌مندان بگذارد. اطلاعاتي مانند مجوز‌هاي لازم، محل‌هاي فروش و ... .همچنين كتابخانه‌ها مي‌توانند به ترويج كسب و كارهاي كوچك كم كنند. كتابخانه‌ها با توليد و توزيع بروشورها يا اطلاعات كسب و كارهاي كوچك مي‌توانند با يافتن مشتري و بازاريابي  در رونق كار آنها شريك باشند با از آنها دعوت كند تا در جلسات كتابخانه به معرفي كسب و كار خود بپردازند و ...

نهاد کتابخانه‌های عمومی و انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران بنا دارند در دومین جایزۀ ملّی خدمات کتابخانه عمومی مشوّق و قدردان خدماتی باشد که به ارائه شیوه های نوآورانه ای برای کسب و کارهای کوچک در جوامع خود پرداخته اند . شیوه هایی که مبتنی بر تجربه گرایی ، کار گروهی ، خلاقیت و نوآوری منتهی به کار آفرینی و اجرای طرح کسب و کار باشد . در این جایزه، آموزش محوری ، ‌کار گروهی و جلب مشارکت اجتماعی ، خلاقیت و نواوری ، توانمند سازی گروههای خاص، برنامه محوری و برآمد محوری ، الگوپذیری و تقویت کسب و کارهای محلی و بومی از معیارهای مهم ارزیابی‌ست، بنابراین از داوطلبان دعوت می‌شود در انتخاب خدمات ارائه شده این معیارها را مورد توجه قرار دهند.

این جایزه برای برگزیدگان تجربه های عملی محقق شده و الگوهای با قابلیت اجرا در بازه زمانی 7 ماهه ( 1 آذر 1401 تا 10 تیر 1402) در نظر گرفته شده است. داوطلبان وعلاقمندان میتوانند مستندات مربوط به خدماتي را که انجام داده   و یا قرار است در بازه زمانی تعیین شده انجام شود ، را در قالب موضوعات ذیل برای دبیرخانه جایزه از طریق وب سایت انجمن ارسال کنند.



1. انجام خدمات آموزش محور برای راه اندازی، حمايت، ترويج و اطلاع‌رساني کسب و کار : از جمله ایجاد کارگاههای آموزشی مرتبط با کار آفرینی ؛ آموزش تفکر انتقادی و تصمیم گیری ؛ آموزش پرورش خلاقیت بزرگسالان ؛ دوره های بازاریابی و نگارش رزومه.

2. ایجاد کسب و کار با اشتراک گذاری فضا و تجهيزات موجود در کتابخانه ها یا ایجاد فضای جدید جهت کسب و کار با مدیریت فضاهای موجود در کتابخانه.

 3. حمایت های آموزشی و انگیزشی از کار افرینان در جهت ایجاد کسب و کار : ازجمله برگزاری مسابقات کارآفرینی ، کنفرانسهای انگیزشی برای راه اندازی کسب و کار ، برگزاری فعالیتهای مرتبط با ایده های کارآفرینی.


نحوه شرکت در جایزه:
افراد متقاضی باید در بازه زمانی  1 ارديبهشت ماه تا 10 تیر ماه 1402 شرحی 500 کلمه‌ای از فعالیت‌های انجام شده طي دو سال اخير شامل؛ مکان، زمان، خدمت‌گیرندگان (ذینفعان اجرای طرح ) وتوصیفی از طرح همراه با سندی که بتواند انجام و اجرای طرح وی را اثبات کند برای دبیرخانه جشنواره از طریق وب‌سایت انجمن ارسال نمایند ، اسناد می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:

    نامه‌های‌ اداری سازمان مربوطه یا سازمان‌ها و مراجع قانونی؛
    فیلم از ارائه خدمت (علاقه‌مندان می‌توانند فیلم حداکثر5 دقیقه‌ای مربوط به خدمت ارائه شده را در آپارات بارگذاری نموده و پیوند آن را برای دبیرخانه ارسال نمایند)؛
    تصویر یا تصاویر مرتبط با ارائه خدمت و اجرای طرح؛
    پیوند گزارش‌های خبری منتشر شده از خدمت؛
    تصویر گواهی یا تقدیرنامه از سازمان‌ها و ادارات با موضوع انجام خدمت؛
    هرگونه سند مکتوب مبنی بر رضایت کاربران از خدمت.


فرایند داوری:
داوری مستندات ارسال شده به دبیرخانه جایزه در مرحله نخست توسط هیئت داوران صورت می‌گیرد، در این مرحله ۱۰ نامزد دریافت جایزه معرفی شده و سپس در مرحله دوم، فرایند ذیل انجام می‌شود:

    معرفی نامزدهای دریافت جایزه (۱۰ نفر) با نظر داوران و بر اساس معیارهای داوری و در صورت نیاز بازدید میدانی توسط ارزیاب‌های انجمن؛
    معرفی فعالیت‌های نامزدها توسط افراد در همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی؛ توسعه كسب و كارهاي كوچك و كارآفرين
    انتخاب نفرات اول تا سوم مسابقه بر اساس امتیاز داوران(۵۰ درصد) و رأی‌گیری از اعضای پیوسته انجمن(۵۰ درصد).


معیارهای ارزیابی:

    میزان اثرگذاری خدمات؛
    قابلیت اجرای؛
    توانمندسازی گروههای خاص
    جلب مشارکت اجتماعی؛
    نوآوری و خلاقیت؛
    خدمات در مناطق محروم؛
    اولویت و ضرورت خدمت.


داوران:

    جناب آقای دکتر منصور کوهی رستمی، رئیس هیئت مدیره انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
    سرکار خانم نرگس ایمانی پور،دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و مدیر گروه کارآفرینی پردیس البرز و عضو کمیسیون بررسی موارد خاص دانشکده کارآفرینی
    جناب آقای دکتر اصغر شهادتی، دکترای مدیریت بازرگانی(گرایش بازاریابی)، کارشناس آموزش سازمان ثبت اسناد و املاک استان و مدرس دانشگاه دولتی یاسوج
 


جایزه‌ها:

    نفر اول: 250 میلیون ریال + لوح تقدیر + تندیس؛
    نفر دوم: 150میلیون ریال + لوح تقدیر + تندیس؛
    نفر سوم: 100 میلیون ریال + لوح تقدیر + تندیس؛
    نفرات چهارم تا دهم: 50 میلیون ریال + لوح تقدیر.


تقویم جایزه:

    ارسال مستندات تا ‌10 تیر ماه 1402؛
    داوری اولیه و معرفی نامزدها تا 30 مرداد 1402 ؛
    برگزاری جلسه ارائه برگزیدگان و داوری نهایی، مهرماه 1402.


پوستر دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه های عمومی


    

 

پوستر همایش

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.5.3)