این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

در پنل سوم همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک عنوان شد؛ نقش اشتراک گذاری تجربیات کتابداران سراسر دنیا در توسعه کسب و کارها


ارسال شده در تاریخ :
در پنل سوم همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک عنوان شد؛ نقش اشتراک گذاری تجربیات کتابداران سراسر دنیا در توسعه کسب و کارها


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پنل سوم همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک با حضور علی عظیمی و لیلی سیفی به عنوان اعضای پنل برگزار شد.

وید بیشاپ، استاد دانشکده علوم اطلاعات دانشگاه تنسی- ناکسویل آمریکا، سومین پنل همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک را با سخنرانی درباره «جایگاه کتابخانه‌های عمومی روستایی در توسعه مشاغل کوچک» آغاز کرد.

بیشاپ با ارائه گزار هایی از کتابخانه های عمومی در تنسی آمریکا گفت: کتابخانه های عمومی باید مجهز به دستگاه ها و برنامه ای به روز باشد تا بتواند تمامی تجهیزات لازم  در اختیار عموم قرار دهد.

نقش اشتراک گذاری تجربیات کتابداران سراسر دنیا در توسعه کسب و کارها   


 

استاد دانشکده علوم اطلاعات دانشگاه تنسی- ناکسویل آمریکا با بیان اینکه تقسیم بندی اطلاعات براساس کسب و کارهای مختلف، گفت: از جمله کارهای کتابخانه عمومی این است که علاوه بر آموزش به مردم، بتوانند از بنگاه های اقتصادی کوچک حمایت کنند و همچنین از حمایت های مالی از سوی ارگان های اصلی برخوردار شوند.

استیو کریمر، استاد دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا سخنران دوم این پنل بود که به سخنرانی با موضوع «آماده‌سازی و آموزش کتابداران برای حمایت از مشاغل کوچک محلی و کارآفرینی: چالش‌ها و فرصت‌ها» پرداخت.

کریمر با عنوان اینکه کتابخانه های عمومی از ایجاد و اشتغال حمایت می کنند، گفت: برخی از کسب و کارهای کوچک متعلق به بانوان، اقلیت های بومی و... هستند، کتابخانه های عمومی سعی می کند این کسب و کارها را گسترش دهد.

استاد دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا اضافه کرد: کتابخانه ها زمینه تحقیق و پژوهش دارند، در مدارس فقدان هایی در زمینه آموزش کسب و کار وجود دارد این کمبودها می توانند در کتابخانه ها جبران شوند.

به گفته وی کتابداران اگر بتوانند تجربه های خود را در سراسر دنیا با هم اشتراک بگذارند، به پررنگ تر شدن نقش کتابخانه ها در حیطه توسعه کسب و کارها کمک می کند.  

نقش اشتراک گذاری تجربیات کتابداران سراسر دنیا در توسعه کسب و کارها   


 

جنیفر بیرنز، مدیر مرکز آگاهی‌های تجاری و دارایی‌های معنوی، کتابخانه مرکزی روچستر و شهرستان مونرو به سخنرانی با موضوع «رویکردهای نوآورانه برای کمک به کارآفرینان: مدل روچستر» پرداخت.

بیرنز با اشاره به خدمات کتابخانه های عمومی آمریکا در زمینه کسب و کارهای کوچک گفت: در کتابخانه های عمومی پژوهش بازار انجام می شود. کار ما یک کار تحقیقاتی است و به حوزه آموزش وارد نشده ایم. 

مدیر مرکز آگاهی‌های تجاری و دارایی‌های معنوی، کتابخانه مرکزی روچستر افزود: ما مرکز اطلاعاتی در زمینه مالکیت معنوی هستیم و کاری که برای ما ضروری است این است که  براساس منابع تحقیقاتی، اطلاعات صحیح و شفاف را به مخاطب ارائه دهیم. اگر فردی طرحی را در زمینه کسب و کار کوچک داشته باشد، کتابخانه های عمومی می توانند اطلاعات لازم را در پیشبرد آن ارائه کنند.

نقش اشتراک گذاری تجربیات کتابداران سراسر دنیا در توسعه کسب و کارها   


 

مگان جانیکی، سرپرست معاونت سیاست عمومی و پشتیبانی انجمن کتابخانه‌های آمریکا، مدیر پروژه کتابخانه‌های آمریکا و راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک آخرین سخنران این نشست بود و درباره «تجربیات ایجاد روابط با جامعه تجاری» سخنرانی کرد.

جانیکی با اشاره به اینکه افراد جامعه باید اهداف کتابخانه ها را بدانند، گفت: در این صورت  ما می توانیم کار خود را بهبود دهیم. برنامه ها و فرصت های کتابخانه ها بسیار است. باید مخاطبان را ظرفیت های خود آشنا کنیم تا بتوانند از خدمات کتابخانه ها استفاده کنند.

سرپرست معاونت سیاست عمومی و پشتیبانی انجمن کتابخانه‌های آمریکا با تأکید بر اینکه هدف ما برقراری رابطه طولانی مخاطبان با کتابخانه های عمومی است، گفت: برای صاحبان مشاغل بسیار مهم است که بتوانند بین کتابخانه های عمومی و اتاق های بازرگانی ارتباط برقرار کنند و مشارکت هایی برای خود کسب کنند. 

وی تأکید کرد: مقامات دولتی باید رویکردها و کارهای کتابخانه های عمومی را بدانند تا بتوانند از آن ها حمایت کنند.

نقش اشتراک گذاری تجربیات کتابداران سراسر دنیا در توسعه کسب و کارها   


 

علی عظیمی وقار، عضو هیات علمی بخش اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی در پایان این پنل با جمع بندی سخنرانی ها به  تفاوت رویکرد کتابخانه های عمومی در حوزه کسب و کار در کشور ایران و آمریکا اشاره و عنوان کرد: در کشور ایران موسسات و شرکت های رقیب برای کتابخانه های عمومی بسیار زیاد است و کتابخانه ها در حوزه آموزش وارد می شوند؛ اما در کشور آمریکا کتابخانه های عمومی در ایجاد سازوکارهای تجاری کمک می کنند. 

عظیمی وقار گفت: براساس صحبت کتابداران و استادان دانشگاه آمریکا، رویکرد کتابخانه های عمومی این کشور این است که کتابداران باید فراتر از  گوکل و ماشین های اطلاع رسانی بتوانند به مردم در ساختن زندگی و کسب و کارها کمک کنند. این موضوعی است که در جامعه ما چندان توجه نشده است.

عضو هیات علمی بخش اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی به گذار از سرمایه های مختلف اشاره و عنوان کرد:  اشیای فیزیکی، نیروی انسانی و اطلاعات سرمایه هستند، اما امروز ارتباطات سرمایه است. کتابخانه های عمومی می توانند این نقش را داشته باشند و بتوانند آدم ها را با هم مرتبط کنند.

نقش اشتراک گذاری تجربیات کتابداران سراسر دنیا در توسعه کسب و کارها   


گفتنی است، پایان این پنل به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.





پوستر دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه های عمومی


    

 

پوستر همایش

ثبت نظرات کاربران

تاييديه : تشخيص عامل غير انساني
توجه : نظر شما پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده می شود !

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.5.3)