این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

در پنل پنجم همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک مطرح شد؛ ارتباط گسترده نوآوری های اجتماعی و کتابخانه های عمومی


ارسال شده در تاریخ :
در پنل پنجم همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک مطرح شد؛ ارتباط گسترده نوآوری های اجتماعی و کتابخانه های عمومی


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پنل پنجم همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک با حضور دکتر نسرین یوسفی عارفی، دکتر عاطفه شریف و دکتر سمیه آخشیک به عنوان اعضای پنل برگزار شد.

ارتباط گسترده نوآوری های اجتماعی و کتابخانه های عمومی

رسول زوارقی، دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تبریز به ارائه مقاله ای با عنوان «بررسی نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در تحقق کارآفرینی‌های مبتنی بر نوآوری‌های اجتماعی» پرداخت. وی ضمن اشاره به نقش بی بدیل نوآوری در پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی بشر، بر ضرورت ارائه راه حل های نوآورانه بر مبنای نوآوری اجتماعی در زمینه های افزایش امید به زندگی، تغییرات اقلیمی، دوره گذار چالش برانگیز از نوجوانی به بزرگسالی و ... تأکید کرد.

زوارقی تصریح کرد: با توجه به رسالت های تاریخی کتابخانه های عمومی به عنوان مکان سوم، نهادی بی طرف، ارائه دهنده خدمات اطلاعاتی و اجتماعی، جذب بیشتر مخاطب، توجه به خدمت محوری ضمن توجه به مجموعه محوری، پاسخگویی به نیازهای جدید و ...، ارتباط زیادی بین نوآوری های اجتماعی و کتابخانه های عمومی دیده می شود.

وی در ادامه به ذکر نمونه هایی از خدمات نوین ارائه شده در کتابخانه های عمومی ایالات متحده امریکا و اسپانیا پرداخت.

ارتباط گسترده نوآوری های اجتماعی و کتابخانه های عمومی

میخائیل آفاناسیف، رئیس انجمن کتابخانه‌های روسیه به سخنرانی با موضوع «استراتژی‌هایی برای توسعه کتابخانه‌های عمومی روسیه و فعالیت‌های مرتبط با کسب‌وکارهای کوچک در آن‌ها» پرداخت. وی از وجود بیش از ۸۰ هزار کتابخانه در روسیه خبر داد و ضمن بیان وظایف انجمن کتابخانه‌های روسیه، اظهار داشت:  استراتژی توسعه کتابخانه در فدراسیون روسیه تا سال ۲۰۳۰ دارای ۶ جهت اصلی است که عبارتند از: نوسازی نظام کتابخانه ای کشور؛ توسعه و حفظ مجموعه کتابخانه های روسیه؛ توسعه فناوری اطلاعات؛ تضمین دسترسی برابر مردم به اطلاعات؛ آموزش پرسنل، حمایت از کتابداران جوان و مدیریت علمی کتابداری.

وی در ادامه به ویژگی های کتابخانه های نسل جدید روسیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰۰۰ کتابخانه نسل جدید در روسیه وجود دارد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های روسیه، برگزاری تورهای کتابخانه ای برای تجار، برپایی نمایشگاه ادبیات بازرگانی، مشارکت کتابخانه در برنامه های دولتی و عمومی برای حمایت از مشاغل کوچک و ...  را از راه های جلب توجه کسب و کارها به کتابخانه های عمومی دانست و گفت: نحوه کار کتابخانه ها با مشاغل کوچک در روسیه سازماندهی شده است.

ارتباط گسترده نوآوری های اجتماعی و کتابخانه های عمومی

مزمل مشتاق، استادیار علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی هند، دانشگاه علی‌گر هند در خصوص «کتابخانه‌های عمومی، به مثابه دانشگاه جامعه و مکان سوم: اجتماع‌سازی و کارآفرینی اجتماعی» سخنرانی کرد.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه های عمومی به عنوان دانشگاه مردمی و مکان های سوم در جامعه سازی و کارآفرینی اجتماعی نقش موثری دارند از کتابخانه ها به عنوان سنگ بنای جوامع مدرن یاد کرد که در رشد و توسعه نقش موثری دارند. 

مشتاق در ادامه ضمن تعریف کارکردهای کتابخانه های عمومی اعم از مکانی برای آموزش غیررسمی و مستمر، مکان هایی که مردم خود و جوامعشان را می شناسند، کتابخانه عمومی به عنوان فرصت تفریحی و فراغتی و ... نام برد و با طرح این سوال که مردم هنگام راه اندازی یک کسب و کار چه چیزهایی را می خواهند بدانند؟ نقش کتابخانه های عمومی و جهت گیری آنها در رشد کسب و کار محلی را تشریح کرد. 

استادیار علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی هند در ادامه سخنرانی اش به تشریح وضعیت کتابخانه های عمومی در هند پرداخت و نقش آنها در حمایت از کسب و کارهای کوچک پرداخت.

 

 

ارتباط گسترده نوآوری های اجتماعی و کتابخانه های عمومی

حسن محمودی، استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان به ارائه مقاله ای با عنوان «نقش کتابخانه‌های عمومی در ترویج و همگانی‌سازی اصول و قوانین کسب‌وکار: مطالعه دیدگاه کاربران» پرداخت.

نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که کاربران با آشنایی اندک با اصول و قوانین کسب و کار، به نقش کتابخانه های عمومی در آموزش و ترویج اصول و قوانین کسب و کار باور دارند. بنابراین کتابخانه ها در گام اول موظف به تدوین اصول شروع و تدوین طرح های کسب و کار، اصول و قوانین کسب و کارهای الکترونیکی و نیز قوانین پولی و بانکی هستند. اولویت دوم نیز، طراحی و ایجاد بخش کارآفرینی در کتابخانه های عمومی، به کارگیری کارشناسان کارآفرینی به عنوان مشاور در کتابخانه ها، امکان ارتباط رایگان با مشاوران کارآفرینی با معرفی کتابخانه ها و فراهم کردن امکان استفاده رایگان از سایت های آموزشی مثل فرادرس و مکتب خونه، است.

 

گفتنی است، پایان این پنل به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. 





پوستر دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه های عمومی


    

 

پوستر همایش

ثبت نظرات کاربران

تاييديه : تشخيص عامل غير انساني
توجه : نظر شما پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده می شود !

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.5.3)